اخبار هرمزنت

انقلابی در هوش مصنوعی؛ ابرکامپیوتر پرقدرت انویدیا با ۱۴۴ ترابایت حافظه

انقلابی در هوش مصنوعی؛ ابرکامپیوتر انویدیا با ۱۴۴ ترابایت حافظه و قدرت سرسام‌آور رونمایی شد!

انویدیا از یک ابر کامپیوتر جدید رونمایی کرد که با هدف استفاده در حوزه هوش مصنوعی می‌تواند قدرت پردازشی خارق‌العاده‌ای از خود به نمایش بگذارد.انویدیا می‌گوید پیشرفت‌ها به‌حدی خواهند بود که نمونه‌ی آن‌ها را تاکنون ندیده‌ایم.

بر اساس گزارش دیجیتال ترندز، ابرکامپیوتر جدید انویدیا یک اگزافلاپس قدرت قدرت پردازشی دارد و از ۱۴۴ ترابایت حافظه‌ی اشتراکی استفاده می‌کند. این سیستم در مقایسه‌ با DGX A100 دارای تقریباً ۵۰۰ برابر حافظه‌ی بیشتر است.

هر واحد اگزافلاپس (EXA FLoating point OPerations per Second) معادل یک کوینتیلیون عملیات ممیز شناور بر ثانیه است. در مقایسه، کارت گرافیک RTX 4090 که به دست مشتریان عادی می‌رسد حدوداً ۱۰۰ ترافلاپس قدرت پردازشی دارد، آن هم در حالت اورکلاک. یک ترافلاپس معادل یک تریلیون عملیات ممیز شناور بر ثانیه است. با این اوصاف، ابرکامپیوتر جدید انویدیا قدرت پردازشی غیرقابل‌تصوری دارد.

اگزافلاپس معادل یک کوینتیلیون عملیات از نوع ممیز شناور بر ثانیه است. به گفته انویدیا ابرکامپیوتر این شرکت مجهز به ۲۵۶ ابرتراشه GH200 و معماری آن نیز از نوع Grace Hopper است. ارتباط این ابر تراشه ها از طریق فناوری NVLink برقرار میشود و می توانند نقش یک ابرتراشه واحد را بازی کنند. پیش از این با کمک این فناوری تنها امکان برقراری ارتباط ۸ پردازنده گرافیکی ایجاد شده بود.